søndag den 3. august 2008

Det var en stor oplevelse

Det er altid en oplevelse at være på The Meadowlands på en Hambletonian-dag.

Stemningen er helt i top, og publikum lever med i de spændende opløb -ja, det er næsten som den etage man nu lige opholder sig på er ved at lette, når opløbskampen er tættest - det er stemning som i Parken, når FCK og Brøndby mødes.

Hambletonianvinderen Deweycheatumnhowe er sikker på at blive en gevinst for amerikansk travsport.

Ubesejret - og navnet - havde allerede sikret sporten meget spalteplads og der er ingen tvivl om, at Dewey vil blive fulgt tæt af medierne i dens kommende starter.

I den forbindelse er det ret uheldigt, at The Meadowlands nu er lukket ned for travløb frem til november måned.

Jeg er overbevist om, at havde banen fortsat løb - og et stort stake-løb f.eks. om en månedstid, så ville tilskuerpladserne være mere fyldte end de var lørdag, hvor "kun" 25.006 personer var på plads - det er 12.000 under rekorden fra en gang i 80-erne og det laveste antal siden 1993.

Den samlede omsætning var derimod på et lille plus i forhold til sidste år med 8.265650 dollars (8.219.779 dollars)

lørdag den 2. august 2008

Vi er i gang!


Sidder nu på The Meadowlands - presselogen var fyldt af media fra hele verden, og da vi kom lidt sent ud på banen p gr a et meget kraftigt uvejr, så var alle pladser taget.

Jeg havde dog nok kunnet skaffe mig albueplads, men da Ole Bach har sørget for en fin ejerloge til vor lille gruppe, så sidder jeg nu hernede på Grandstand-niveau i loge 403 og skriver.

Uvejret der drev over New York her for en time siden var særdeles heftigt.

Vi stod og ventede på opklaring under baldakinen ved hotellet, imens regnen stod ned i arms tykke tove. Og pludselig slog et lyn ned tæt ved. 

Normalt rører tordenvejr mig ikke, men man bliver nu alligevel lidt utryg, når det er så tæt på.

Vi kunne ikke blive stående, og til slut ofrede den ene mand med en vindjakke sig - nemlig Hesteejeren, der som en elegant gazelle strøg over til vor bil, kastede sig ind på sædet og hentede os.

Men problemerne var ikke forbi endnu. 

Vi havde ikke kørt mange minutter før vi kom til en politi-spærring. Heldigvis var der lige en smutvej, jeg troede jeg kendte. Den blev lidt længere, men til slut fandt vi ud på N 17 - der skulle vi under en bro, hvor vandet stod vel i op mod 30 centimeters højde i vor side, mens det ovre i den anden side stod så højt, at politiet havde lukket vejen.
Vi kom igennem vandmasserne . stille og roligt.- Hesteejeren kørte jo!

Næste problem opstod da vi kom frem til The Meadowlands!. 

Her var alle pladser på Presse-parkeringen og VIP optaget, men efter lidt overtalelse, så kom vi alligevel ind - og fandt også ret hurtigt en -.plads. Og så var det i øvrigt holdt op med at regne!!



Alt vel med Atomic Hall

Fredag var vor lille gruppe forbi White Birch Farm . et af flere store træningscentre i New Jersey. Her står bl.a norske Trond Smedshammer med sine mange fine heste - bl.a. den danskejede Hambletonian-deltager Atomic Hall.

Da vi var i stalden var Atomic Hall under behandling med en stort tung magnet-tæppe.

Atomic Hall virkede meget rolig, stod og spiste frisk hø, men var da nysgerrig nok til at stikke hovedet ud for at hilse på os.

Atomic Hall er helt klart "underdog" i The Hambletonian. Hesten har blot en speed, og det er derfor nødvendigt for Eric Goodell at køre afventede med Self Possessed-sønnen.

It's Hambo Time

Så tikker klokken ned mod årets største begivenhed i amerikansk travsport - The Hambletonian Stake.

Allerede fra kl. 11.30, lokal tid begynder løbene på The Meadowlands og der er i alt 15 løb på programmet.

Normalt afvikles alle løb på The Big M om aftenen, men en gammel servitut siger, at The Hambletonian Stake skal afvikles om dagen - og derfor dette starttidspunkt.

Hjemme kan I følge fem af løbene - heraf tre travløb, men der er faktisk fire travløb på løbsprogrammet, idet en afdeling af Townsend Ackerman - Hambletonians consolationløb afvikles senere på dagen - for dårligt, at man ikke har placeret dette løb i den blok, som kan spilles på i Europa.

Det er 28. gang The Hambletonian Stake afvikles på The Meadowlands og løb et har i år fået ekstra stor opmærksomhed på grund af den ubesejrede storfavorit, Deweycheatumnhowe.

Amerikanerne elsker statistikker, og statistikken taler for sejr til Dewey, idet de otte største favoritter i The Hambo i de sidste 28 år alle har vundet!

Men det er dog også sådan, at de sidste fire storfavoritter - spillet til mindre end 2 gange pengene - alle er blevet slået. Det er Andover Hall (2002), Power To Charm (2005), Classic Photo (2005) og Mr Pine Chip (2006).

15 avlshingste på seks dage

Chocolatier er den hingst, der har imponeret os mest.
Vor lille gruppe har bestemt ikke ligget på den lade side her i USA.

Fra søndag til og med fredag har vi beset - og med stor saglighed - vurderet ikke færre end 15 avlshingste - heraf en pacer.


Søndag: Credit Winner, Equinox Bi og Sir Taurus på Blue Chip Farm

Onsdag: Andover Hall, Cantab Hall, Donato Hanover og Sj's Caviar


Torsdag: Broadway Hall og TagliabueFashion Farm samt ChocolatierSouthwind Farm


Fredag: Muscles Yankee, og RevenuePerretti Farms, Yankee Glide, Classic Photo og Real DesireKentuckiana.

Desuden har vi besøgt:


Historic Track i Goshen, Showplace Farm, Gaitway Farm, White Birch Farm, Continental Farm - aller i New Jersey.

Og selvfølgelig The Meadowlands.

torsdag den 31. juli 2008

De bedste intentioner

Jeg havde oprindeligt håbet på at kunne have opdateret denne site lidt oftere end det har været tilfældet, men selv om jeg efterhånden har været i USA et meget stort antal gange, så har afstandene snydt mig en del.

Vi har nemlig været på stutteriture og det skal jeg nok vende tilbage til.

Efter lodtrækningen til The Hambo tirsdag middag kørte vi sydpå til Gettysburg og onsdag var vi ude at se Hanover Shoe Farm, hvor vi så avlshingstene Andover Hall, Donato Hanover, Cantab Hall og SJ's Caviar samt var med Kurt Hansen rundt og se på de heste, han har opstaldet - bl.a. flere danskejede hopper..

Nu er det torsdag morgen . om lidt går turen til Fashion Farms med Broadway Hall og Tagliabue - derefter til Southwind hvor Chocolatier er opstaldet - og så op til The Meadowlands, hvor de store to-årsløb, Peter Haughton og Merrie Annabelle afvikles.

tirsdag den 29. juli 2008

Vi hviler ikke på laurbærrene


Søndag var vi tidligt oppe - det er vi sådan set hver dag . tidsforskellen, you know.

Søndag stod den på udflugt op i Staten New York. Her ligger det store stutteri Blue Chip Farm, hvor avlshingstene Credit Winner og Equinox Bi står opstaldet. Ikke langt derfra finder man The Hall of Fame of The Trotter - bedre kendt som Travmuseet - og på vejen tilbage til New Jersey ligger det kæmpestore outlet-center, Woodbury Commons.

Så dagsplanen var givet - GPS' indstillet og off we went.

Vi besøgte først Blue Chip Farm - et kæmpe stort foretagende spredt ud over flere hundrede tønder land.

Som man skal gøre, forsøgte vi først at finde farmens kontor (vi havde adviseret vor ankomst), men der var selvfølgelig ikke nogen på en søndag, så vi kørte frisk videre ned til at af de store stalde, der i hvert fald er fem af på arealet - det var nemlig Barn 5, vi kom til.

Vi var næppe stået ud af vor bil før en rød bil kom drønende og ud steg så en af farmens ansatte, der spurgte, om han kunne hjælpe os.

Om han kunne - vi ville jo gerne se hingstene.

Jamen, så skal vi over på den anden side af vejen.

Ind i bilen igen - og så ned af en indkørsel, der vel var en lille kilometer lang - og ned til en række nye stalde - heriblandt the Stallion barn.

Her beså vi med kendermine - især Opdrætteren studerede - hingstene.

Italienske Equinox Bi blev trukket uden for - en middel størrelse hingst med et godt udtryk .- efter Journalistens menings.

Det var Equinox Bi, der i fjor blev bortført i Italien, men som heldigvis dukkede op gående løs ude på en mark.


Credit Winner måtte vor "guide" ikke trække uden for - så den så vi inde på staldgangen.

En flot, muskuløs og velproportioneret hingst, som Opdrætteren blev meget begejstret over.

Vi sagde pænt tak for fremvisningen og de oplysninger som vor nye ven, der hed Bob gav os, og ville til at køre, da Bob spurgte om vi ikke ville se Sir Taurus.

Journalisten troede faktisk, at Sir Taurus for længst var død, men det er så sandelig ikke tilfældet.

Men den er pensioneret - og i dag 25 år gammel.

Sir Taurus, der lød kælenavnet Pablo, gik ude i en fold ved siden af stalden og så fantastisk fin ud.

Den blev taget ud af avlen for to år siden. Den bedste afkom har været HP Paque, der i øvrigt kan ventes at gøre comeback i efteråret i Norge!

- Her på Blue Chip Farm har man den policy, at når en hest, har været et godt aktiv for farmen, så skal den have lov til at gå her, så længe den lever . det gælder både hingste som hopper, fortalte Bob.

Og så var det tid til at køre videre - en god halv time ned til Travmuseet.
Foto : Equinox Bi

Stay tuned.